tisdag 23 januari 2018

Musiken prövas för första gången

Idag var Saga och Niklas på möte i Majornakyrkan, Equmeniakyrkan. Mötet är en del av samarbetet mellan Svenska kyrkan, Equmeniakyrkan, Frälsningarmén och Matteuskyrkan. Vi presenterade NewOpera CO och öppnade för samverkan.


Musikarbetet sjösatt
Tillbaks på Atalante gjorde jag några skisser på datorn med den ljudbank jag arbetat med under flera år. Innan jag började kändes det som vanligt väldigt långt bort, och konstruerat. Jag hade inga idéer, ingen känsla, men jag gjorde några skisser, de går ju att ändra ut sen…
Det blev till fyra olika ljudvärldar på drygt tio minuter, med lite repriser.
Sedan förra veckan finns också tre sidor text. En dialog, en dikt, en bisarr episod och ett collage av korta skisser. Dessa skulle under eftermiddagen testas.


Improviserad elektronika-opera
Efter lunch kom Karin. Nu skulle det upp till bevis. Är det en bra idé med elektronika i nyopera?
Efter en timmes jobbprat i foajén gick vi in, tog var sin mikrofon och körde, till de elektroniska bakgrunderna.
Det var jättekul! Äntligen fick jag höra, och förstå vad det skulle kunna bli.
Vi improviserade sång, använde handmikrofonerna så vi kunde vara dynamiska, och gick loss! Det var dialog, solon, tuttipartier, kanon och ren text-ljud-konst. Vi pratade, strukturerade och sen gjorde vi om det två gånger till. Då spelade vi också in. Sista gången var Eva där.


Slutsats
Alla var så bra på att improvisera sång! Och Saga som knappt gjort det tidigare! Wow!
Alla var överens om att det här känns helt rätt. Och att vi kanske kan behålla en del improvisation, medan andra delar kan vara skrivet. Då kan det bli en välgörande dialektik mellan stram kontroll och lekfullhet.


Texter och musikalisk variation
Texterna kändes bra när de fick musik. Kanske behöver de vi prövade idag uppemot tjugo minuter, snarare än tio, för att få plats med musikaliska partier in emellan. Vi skall pröva en längre form när vi har en visning i februari, (12 februari 2018).
I mina ursprungliga tankar fanns från början en idé om att Regrets skall bygga på ganska stillastående elektron-musikaliska världar på si sådär femton minuter vardera. I dessa skall det dyka upp sång och instrumentalmusik. Nu var det istället sex olika musikpartier, byggda av fyra olika ljudvärldar, bara under tolv minuter, och det kändes ändå bra och sammanhållet. Så det kanske kan vara mer omväxlande än vad jag först tänkte. Och så kan säkert elektronik-bakgrunderna komma tillbaks, som teman, kanske även texterna.


Instrumentalt kontra elektronik
Vi ägnade oss idag bara åt att sjunga till förinspelade komp. Idén är ju att vi också skall föra in instrument som fiol och piano, kanske dragspel, såg, cello, synt, vem vet. Men det fungerade över förväntan med bara röst och förinspelat. Men det skall bli kul att pröva mötet med också det instrumentala, förutom det elektroniska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar